Navigatie overslaan
Post | december 2022 | Organisatieverhalen | 6 min lezen

Bojana Duovski, Stichting Studiezalen: "Deuren op een kiertje, trap ik in"

Door Linda Slagter, VCA.

Ze is een mooie mix: bescheiden, nuchter, behulpzaam, sensitief en toch ook heel daadkrachtig, iemand die zegt waar het op staat en een doener met grote dromen. Bojana Duovski is mover & shaker bij Stichting Studiezalen. In het afgelopen anderhalf jaar zijn ze, mede dankzij haar, van twee naar maar liefst drieëntwintig vriendschappen met bedrijven gegaan. Wat zijn haar geheimen om dit te bereiken? Hoe geeft ze dit vorm? En wat levert het op voor beide partijen? Haar grote bruine sprekende ogen stralen bijna continu. Ze vertelt zo vol enthousiasme dat ze je moeiteloos meeneemt in haar wereld.


Waarom een bedrijf met hen zou willen samenwerken? Daar hoeft Bojana niet lang over na te denken. “Het zou een gemis voor hén zijn als ze het niet doen. Dat meen ik echt. We bouwen duurzame vriendschappen op en we maken echt de brug naar de wijk. Zo kunnen ze langskomen of zelfs meedoen bij één van de 47 studiezalen, waar kinderen een paar uur per week begeleiding wordt geboden. Dat maakt het heel tastbaar. Er zijn zelfs mensen van Deloitte die af en toe bij ons op kantoor willen komen werken. Dus dan zit je op zo’n heel gaaf en luxe kantoor op de Zuidas, waar álles is, en dan kies je ervoor om hier, op 50 m2 in Nieuw-West, te komen werken. Waarom? Omdat ze hier meer de verbinding met anderen voelen. Dat vind ik heel interessant. En is voor mij eigenlijk een bevestiging van de armoede van de rijken.”


Een switch

Het was begin 2021. Bojana stopte met haar onderneming in de eventbranche, mede door corona en ging terug naar zichzelf; waar word ik gelukkig van en hoe kan ik bijdragen met impact? “Ik zag toen Abdelhamid Idrissi, oprichter van Stichting Studiezalen, online spreken. Hij sprak mij aan als persoon, want ik zag dat hij veel droeg. Daarom bood ik mijn hulp aan als sparringpartner. De stichting zet zich, in de meest kwetsbare wijken van Amsterdam en Zaandam waar problematiek speelt als armoede, taalachterstand en schooluitval, in om de talenten van deze kinderen en jongeren tot bloei te laten komen. Door middel van o.a. huiswerkbegeleiding, studiezalen over uiteenlopende thema’s, coaching en workshops. Ik concludeerde dat de stichting elk jaar financieel niet uitkwam en heb toen gekeken hoe we het financieel gezonder zouden kunnen maken. Hiervoor koos ik voor de bedrijfswereld omdat kansongelijkheid een maatschappelijk probleem van ons allemaal is en zij veelal bezig zijn met duurzame ontwikkelingsdoelen.”


Tegenprestatie

“Waar je dan begint? Ik koos voor mijn eigen netwerk. Ik heb een club mensen van verschillende bedrijven bij elkaar gezet en gezegd: jongens, ik ga dit doen, wat kun jíj doen om bij te dragen? Zij stapten snel in omdat we een goede relatie hebben. Daarna benaderde ik ook andere bedrijven. De relaties met hen, dat ging natuurlijk niet allemaal vanzelf, er zijn soms eerst heel wat gesprekken nodig om op één lijn te komen, maar als deuren op een kiertje staan trap ik ze graag keihard in. We denken vanuit de kinderen; wat hebben zij nodig? Dat kan zitten in middelen, mensen, massa, media of munten. En, ik benadruk ook altijd wat ik kom bréngen. We bieden namelijk ook altijd een tegenprestatie. Vaak is dat het contact met de jongeren; een doelgroep die bedrijven vaak niet weten te bereiken. Daarnaast kunnen wij ook veel advies en inhoud geven als het gaat om het integreren van sociale aspecten in de waarden, cultuur en strategie van een bedrijf.”


Menno de Kuijer, Orange Capital Partners
“Wij zijn graag maatschappelijk betrokken in wijken waarin wij ook actief zijn met onze woningportefeuilles. Door het steunen van Studiezalen, voor meerdere jaren, hopen wij bij te dragen aan een hoger onderwijsniveau van jongeren in een veilige en rustige omgeving.


Hoe krijg je een CEO mee?

Bojana: “Er zijn ondertussen al heel wat mooie samenwerkingen ontstaan, met maar liefst 23 verschillende bedrijven. Eén van hen is Deloitte. Werknemers zetten zich een x-aantal uur per jaar in voor Studiezalen. Drie jaar lang. Ze mogen zelf kiezen wat ze willen doen, dat kan bijvoorbeeld zijn: een casus uitwerken voor de organisatie, een creatieve workshop begeleiden of hun persoonlijke verhaal vertellen aan de kinderen, over welke route zij hebben bewandeld naar een goede baan. Ons doel is: een goede nachtrust voor elk kind. Als een kind goed slaapt, hebben wij ons werk goed gedaan. Uitzendbureau Olympia helpt bijvoorbeeld de ouders op weg naar betaald werk. Dat raakt indirect aan de kinderen, maar is ook nodig. Een derde voorbeeld is ABN AMRO. Mensen van dit bedrijf zetten zich in als maatjes op afstand. Ze lezen met een kind, één op één. Om zo de taalontwikkeling te bevorderen. Zowel in het Nederlands als het Engels. We kennen zelfs de CEO van ABN AMRO, die in zijn titel op LinkedIn aangeeft dat hij maatje op afstand is, omdat hij het zo belangrijk vindt. Hoe mooi is dat? Als zowel de medewerker als de bovenste laag in een bedrijf een doel omarmt en zich actief inzet, motiveert dat ook anderen weer.”


Johan Stuiver, programmadirecteur WorldClass programma Deloitte
Onze ambities zijn gericht op leerlingen en studenten, om hen te helpen met het verder ontwikkelen van hun talent, toekomstperspectief en positie op de arbeidsmarkt. Onze collega’s zijn daarom erg enthousiast om vanuit hun kennis en expertise hier een bijdrage aan te leveren voor stichting Studiezalen. Dit sluit naadloos op elkaar aan.


Mijn eigen verhaal

“Kansenongelijkheid is mijn hele leven al een thema geweest dat beklijft. Ik kom precies uit zo’n gezin. Mijn ouders zijn gastarbeiders uit voormalig Joegoslavië, ze spraken de Nederlandse taal niet voldoende en door de oorlog en de daarmee gepaarde problemen heb ik niet kunnen studeren. Ik heb een route moeten bewandelen die niet mijn eerste keus was. Ik ben er uiteindelijk gekomen door heel hard te werken, maar hád ik vroeger maar een Studiezalen gehad, dat zou voor mij een heel stuk hebben gescheeld. Mijn verleden maakt wel dat ik de missie van Studiezalen heel erg voel. Mijn boodschap is zuiver. Tegelijkertijd heb ik jarenlang in de profitwereld gewerkt, dus ik spreek ook de taal van de bedrijven. Dat ik op beide niveaus kan resoneren maakt dat ik echt een verbinding kan maken. Ik voel me gezegend dat ik dit mag doen. Het mooiste vind ik dat ik door de samenwerking met bedrijven het talent echt zie groeien; zowel hier intern bij ons, als bij de kinderen in de studiezalen. Je ziet echt dat het bijdraagt, dat er extra kansen worden gecreëerd; dat is een groot cadeau. En het mes snijdt echt aan twee kanten. Beide partijen kunnen van elkaar leren; zolang we maar durven kijken, durven luisteren.”


Waarom wachten?

“Ik denk dat het over een jaar of vijf á tien standaard is dat een bedrijf maatschappelijk betrokken is. Dat het zelfs een vereiste wordt. Je ziet het nu al vaak, die ‘social return’ verplichting, dat een x-percentage van een aanbesteding terug moet naar de maatschappij. Dat gaat vaak echt om grote bedragen, ga er maar aan staan. Dus ik denk dat er straks geen ontkomen meer aan is. Dus bedrijven kunnen beter nu instappen haha! Bij ons of bij één van de andere 2000 maatschappelijke organisaties in de stad.”


Bojana's tips voor maatschappelijke organisaties:

  • Zorg dat je een retegoed en eerlijk verhaal hebt. Ook al is het klein, hou het daarbij.
  • Heb duidelijk wat je behoefte is en wie daarbij zou kunnen helpen.
  • Vind die ene persoon binnen een bedrijf, een firestarter, die aangaat op jouw verhaal. Ga niet af op de naam van een bedrijf maar op een persoon.
  • Durf te vragen. Een ‘nee’ is ook helemaal prima, maar vraag dan door wat er wél kan.
  • Wees duidelijk aan de voorkant en maak concrete afspraken.
  • Werk samen met andere maatschappelijke organisaties. Soms lijkt het alsof iedereen vecht voor dat kleine stukje taart, maar wat als we delen…
  • Heb een beetje lef en doe het gewoon!


Ook interesse?

Ben je een bedrijf of een maatschappelijke organisatie en benieuwd naar de mogelijkheden om een verbinding aan te gaan? Vrijwilligers Centrale Amsterdam helpt je met Business Involved graag verder. Neem hiervoor contact op met Rachida el Alami: [email protected] / 06-81431044.

Deel blogpost

Powered by Deed‌mob Tools ·